Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedemiddag, onlangs heb ik bij de plaatselijke motordealer een onderdeel voor mijn motor besteld. Dit is per mail verlopen, waarin ik expliciet vraag om een kap in een specifieke kleur. Bij ophalen in de winkel blijkt de verkoper/eigenaar de verkeerde kleur te hebben besteld bij zijn leverancier (andere tint oranje). Evident is dat dit niet de kleur is die ik expliciet heb besteld. De verkoper/eigenaar weigert de verkeerde kap nu terug te nemen en het betaalde bedrag (ad 140 euro) te retourneren. Hierbij haalt hij allerlei, mijns inziens, irrelevante argumenten aan om het feit dat hij zelf niet de kap heeft besteld waarom ik heb gevraagd, te verbergen.

Wat zou ik kunnen doen om alsnog mijn geld terug te krijgen?

Wanneer u er met een gesprek niet uitkomt, dan zult u de formele weg moeten gaan bewandelen. Dat betekent dat u de verkoper in gebreke moet stellen, en hem een redelijke termijn moet geven om de overeenkomst alsnog goed na te komen. Dit kunt u per (het beste aangetekende) brief doen. Wat een redelijke termijn is, hangt af van wat gebruikelijk is. Als er normaliter 6 weken levertijd op een dergelijke kap zit, dan is 2 weken niet redelijk. Wanneer de verkoper na die termijn nog niet heeft geleverd, dan komt hij in verzuim en kunt u uw geld terugvorderen, ook via een gerechtelijke procedure als dat nodig is.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste heer Van Rosmalen,

Bedankt voor uw reactie. Ik ben voornemens nogmaals een goed gesprek met de verkopende partij te voeren. Mocht dit niet baten, dan zal ik door u genoemde formele stappen overwegen.

Ik heb nog een aanvullende vraag. De verkoper beroept zich erop dat speciaal bestelde artikelen niet kunnen worden geruild. Het klopt dat dit onderdeel speciaal voor mij is besteld, echter is het een standaard onderdeel in een standaard kleur/samenstelling dat rechtstreeks (zonder aanpassingen c.q. 'maatwerk') door de onderdelen-importeur is geleverd. Klopt het dat de verkopende partij het recht op retourneren (van een via e-mail besteld product) in dit geval op deze manier kan beperken? (Hetgeen mijns inziens los staat van het feit dat het geleverde product niet aan de bestelling/overeenkomst voldoet, zoals hierboven reeds vermeld.)


Inderdaad gaat het argument sowieso niet op in uw situatie, omdat het onderdeel niet het onderdeel is dat heeft besteld.

Los daarvan, artikelen die speciaal voor u worden besteld kunnen inderdaad uitgesloten worden van retouren. Sowieso is het mogen retourneren van in een winkel gekochte producten een coulance en geen wettelijk recht (dit is anders bij online aankoop trouwens).

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag