Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Zomer 2019 is bij ons huis door een officieel vloerenbedrijf een PVC vloer gelegd.
Bij het leggen hiervan is al aangegeven, door ons als bewoners, dat op bepaalde plaatsen de vloer niet goed ligt. Er is ons toen beloofd dat dit goed zou komen. Als de vloerverwarming aan zou gaan, zou de vloer mooi aansluiten op elkaar. Dit hebben wij aangenomen.

Januari 2020 hebben wij aangegeven bij het bedrijf dat wij niet tevreden zijn over de vloer, die veel geld gekost heeft. De vloer sluit niet mooi aan, gaat bol staan op bepaalde punten en er ontstaan enorme kieren. Iets wat niet hoort.
Het bedrijf heeft lange tijd geen reactie gegeven op de mail. Of wanneer er telefonisch contact gezocht werd, was altijd degene die we nodig hebben niet aanwezig. Een terugbel verzoek werd neergelegd, maar u begrijpt er werd nooit echt teruggebeld.
In Maart 2020 zijn wij langs de winkel gegaan, om daar onze klacht neer te leggen. De klacht werd aangenomen en er werd een afspraak ingepland. Zoals voorspeld werd deze afspraak een dag van te voren afgezegd.
Zij zouden in de lucht komen voor het maken van een nieuwe afspraak.. dit gebeurde niet.

In mei 2020 hebben wij maar weer contact gezocht over het maken van een nieuwe afspraak. De stelligheid heeft geholpen en 3 juni kwam er iemand langs.
Deze meneer van het bedrijf gaf aan dat de vloer prima gelegd is. Volgens deze meneer mag de vloer een bepaalde marge hebben in de afwijkingen. Dus het mag scheef liggen zoveel mm/cm en het mag omhoog komen tot zoveel mm/cm. Dit roept bij ons de vraag op, of dit inderdaad zo is en waar wij deze informatie kunnen terug vinden. Op 2 plekken in huis was hij het met ons eens dat de vloer te hoog stond en dat dit gerepareerd moest worden.
In dit gesprek is er door ons aangegeven dat wij niet tevreden zijn over de service en de kwaliteit van het leggen van de vloer. Hierop gaf de medewerker aan dat er een onafhankelijk bedrijf is, wat langs kan komen bij mensen om te kijken of inderdaad de vloer niet op de juiste manier is gelegd. Dit roept bij ons twijfels op, in hoeverre dit een onafhankelijk bedrijf is.

De medewerker gaf aan dat hij deze klacht intern met zijn team (ook met de leggers) zou bespreken en dan na 10 werkdagen met ons contact op zou nemen, over een voorstel voor een oplossing. Wanneer dit niet naar tevredenheid zou zijn, zou hij dat bedrijf contracteren. Over dat bedrijf hebben wij aangegeven dat wij eerst gaan onderzoeken of dit bedrijf daadwerkelijk onafhankelijk is.

U begrijpt het al. We zijn inmiddels weer 1,5maand verder en er is nog GEEN contact met ons opgenomen.
Voordat ik nu wederom met hun contact zoek over de slechte service en de grote ontevredenheid die er is, over een vloer die 6000euro heeft gekost, zou ik graag willen weten wat juridisch mijn rechten zijn.
In goed overleg met elkaar, komen we al ruim 7 maanden niet verder en is er nog steeds geen oplossing gevonden voor het probleem.
Ik ben daarom op een punt dat ik denk dat het via andere kanalen opgelost moet worden. Maar het is mij niet bekend of dit kan met dit verhaal.
Ik weet wel dat er meer ontevreden klanten zijn en bij de recensies van het bedrijf wordt zelfs gesteld dat er mensen naar kassa zijn gestapt (ik weet uiteraard niet in hoeverre deze informatie kloppend is).

Mijn vraag dus aan u.
In zo'n casus als hierboven geschetst, heb ik dan als particulier recht op het ondernemen van juridische stappen tegen zo'n bedrijf? Wat zouden deze juridische stappen kunnen zijn? En met welk resultaat zou dit kunnen zijn?

Of is dit strijden voor iets waar je juridisch niet veel mee kunt?

Die vloer heeft veel geld gekost en er is 0 tevredenheid over de vloer! Dit omdat alles zo scheef ligt. Op 1 punt wordt zelfs de vloer stuk gemaakt door de stofzuiger, omdat de overgang tussen 2 vloerdelen de hoog ligt.

Ik hoor het graag! Bedankt!

Wat u moet doen is het bedrijf in gebreke stellen en een termijn geven voor herstel van de vloer. Daarna kunt u nadere stappen gaan ondernemen óf de schade laten herstellen door een ander bedrijf op kosten van de vloerenlegger. Heeft u nog vragen, stel ze gerust. U mag mij ook direct benaderen.

Beoordeel dit antwoord:

U kunt ook een andere bedrijf vragen de vloer op gebreken te beoordelen want het is inderdaad zo dat er marges worden aangenomen van maximale afwijkingen in de vloerenbranche. De afwijking hangt af van de ondervloer . Het zijn NEN normen. http://www.traasvloeren.nl/files/website/meerinfonen2747.pdf

Overigens moet u inderdaad het bedrijf schriftelijk in gebreke stellen als u een juridische procedure voorziet.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hallo beide,

Bedankt voor jullie reactie.
De ondervloer (betonnen vloer in een nieuwbouwhuis) is ook door hun als bedrijf geegaliseerd, dus de afwijking kan daar eigenlijk niet uit voortkomen. Het heeft echt te maken met de manier van leggen.

Als ik een ander bedrijf vraag om de vloer op gebreken te beoordelen, moet ik dit dan al doen met medeweten van het bedrijf waar ik niet tevreden over ben? Of bestaat dit naast elkaar?

Op het moment dat ik een bedrijf ik gebreke stel; hoe pak ik dit aan?


U dient het bedrijf de kans te gunnen fouten kosteloos voor u te herstellen. Maar gezien het relaas hierboven kan ik eruit al een verzuim afleiden. Een en ander kan dan in een schrijven worden geregeld: waarom er volgens u sprake is van een gebrek, dat u het bedrijf meerdere kansen hebt geboden om de fout te herstellen, dat er wat u betreft nu verzuim is ontstaan en u zegt dan van plan te zijn om een derde partij opdracht te geven op zijn kosten het te herstellen. Intern heeft men uw klacht eigenlijk al geaccepteerd en bevestigd , dus zouden ze er beter aan doen op te schieten nu. U geeft mogelijk nog een laatste kans, na ommekomst van de termijn gaat u de boel door een ander laten doen. Om de brief meer juridische body te geven mag u mij benaderen. U hoeft niet het bedrijf in kennis te stellen van een inspectie door een ander, maar ik zou er zelf niet al te veel geld aan besteden omdat dergelijke onderzoeken en bevindingen een gerechtelijke fase al snel niet onafhankelijk worden genoemd.

Beoordeel dit antwoord:

Zoals eerder beschreven is het aan u om het bedrijf een en ander te laten herstellen binnen een bepaalde periode. Na deze periode is het bedrijf in verzuimen waarmee u juridisch verder kunt. U kunt op kosten van het bedrijf de schade laten herstellen of u kunt een dwangsom laten opleggen middels de rechter voor herstel. Mocht ik u kunnen bijstaan met het kosteloos opstellen van een ingebrekestelling neem dan direct contact met mij op.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag