Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer, mevrouw,

Ik hoop dat u mij kunt helpen. Afgelopen (4) jaren ben ik in dienst bij een bedrijf. Inmiddels is er een nieuwe uitdaging op mijn pad gekomen en heb ik kennisgegeven mijn dienstverband te beëindigen per 1 september aanstaande.

Ik heb aangegeven alles netjes te willen afwikkelen en waar mogelijk mijn vrije dagen op te willen nemen. In deze tussenperiode is mijn vakantie al vastgezet eerder in het jaar. Er resteren dus nog 2 werkweken na mijn reeds geplande vakantie voordat het dienstverband zal eindigen.

Wegens drukte die altijd heerst op kantoor en vrijwel altijd onderbezetting in mijn functie is het op sommige momenten voor mij onmogelijk geweest (ook in de eerdere jaren) om mijn vrije dagen op te nemen. Aldus werkgever zijn de dagen dan ook “oneindig” geldig. Hierdoor heb ik nu een overschot aan uren, wat neerkomt op 18 dagen.

Ik heb nu geopteerd om nog een extra week aan mijn aanstaande vakantie te plakken, met een “geldige” regen, lees: doe-het-zelf verbouwing én de laatste 2 dagen aan het einde van mijn dienstverband zodat ik rustig kan overgaan naar mijn nieuwe avontuur.

Werkgever geeft aan het te hebben bekeken en dat het er naar uitziet dat “het” niet gaat lukken. Overleg moet nog plaatsvinden met mijn naaste collega die -eveneens wegens vakantie- al bijna 4 weken afwezig is en op dit moment nog van niks weet.

Werkgever is er inmiddels 2 weken van op de hoogte en heeft direct 2 vacatures uitgezet. Er zijn vele reacties op binnengekomen, echter heeft hij tot op heden pas 1 gesprek gevoerd. Dat komt er nu op neer dat een nieuwe werknemer pas per 1 oktober kan gaan starten.

Kort en goed: mag mijn werkgever mij de opname van een extra week en 2 losse dagen weigeren als hij (mijn inziens) zelf verzuimd binnen kenbare periode een nieuwe collega te zoeken en de “beslissing” over mijn vrije dagen aan een andere collega over te laten?
Het kantoor functioneert de komende 2 weken ook zonder mij en in de periode daarna is er geen andere directe collega afwezig waardoor er een belemmering ontstaat.

Wat zijn mijn rechten? Mag ik de dagen opeisen? Kunnen zij dit gaan verrekenen in mijn salaris? Of kan ik een eis stellen een uitbetaling conform normaal salaris, zodat de Belastingdienst de helft niet opeist?

Ik hoop dat ik één en ander goed heb toegelicht en ben benieuwd naar uw reactie..

De werkgever dient binnen 2 weken (schriftelijk) bekend te maken of het verlof van een extra week en 2 dagen wordt toegekend. Hij kan zich alleen hiertegen verzetten indien er gewichtige redenen zijn om daarvan af te zien. Vaak is dat niet het geval en dient hij dit ook nog eens aan te tonen. Houdt de werkgever zich niet aan de 2 wekelijkse termijn dan mag u ervan uitgaan dat het verlof is goedgekeurd. Bij goedkeuring zullen de verlofdagen worden ingehouden of verrekend worden. Dit is aan de werkgever. Wanneer u uit dienst gaat zal de werkgever in beginsel binnen een maand een eindafrekening dienen te sturen. Komt u er samen (nog) niet uit en ontstaat er een juridisch geschil, neemt u dan desgewenst contact met mij op voor overleg. Klikt u op de direct-contact knop naast dit antwoord onder mijn naam.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag