Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


begin mei 2020 heb ik een SIM-only nummer aangevraagd bij Youfone met nummerbehoud. Dit is gelijk in werking gezet door Youfone, omdat mijn nummer waarvoor ik nummerbehoud had aangevraagd niet vrij werd gegeven door de toenmalige provider is er door Youfone een geheel onbekend nummer incl SIM kaart opgestuurd. Hierop heb ik gelijk telefonisch gereageerd naar Youfone. De dame die ik toen aan de telefoon kreeg gaf aan dat de toegestuurde SIM kaart vernietigd kon worden en dat daarmee het contract gelijk beëindigd werd. Vervolgens heb ik een nieuw verzoek gedaan naar Youfone om een SIM-only abonnement met nummerbehoud, dit keer ging het wel goed en ik gebruik het contract vanaf begin juni 2020. Bij de eerste betaling voor dit nummer zag ik dat er nog een bedrag op de zelfde dag was afgeschreven voor een telefoonabonnement.
Het bleek een bedrag te zijn voor het eerste contract waarvan ik dacht dat het telefonisch ontbonden was.Bij verschillende navraag bij Youfone lijkt het erop dat ik twee abonnementen daar heb waarvan ik er 1 niet gebruik, wel moet ik voor beide betalen. Het bewuste telefoongesprek met een medewerker van Youfone die melde dat ik de simkaart kon vernietigen en dat daarmee het contract ontbonden was is niet meer te traceren alle andere telefoongesprekken wel. Misschien toeval of bewust.
Ik kan dus niet van het contract af volgens Youfone. Bij mij wordt dit een principe kwestie ik denk dat ik niet de enige ben die op de wijze een contract moet uitdienen zonder daar gebruik van te maken.
Omdat ik verschillende keren mailcontact en telefonische contact heb gehad is nu een antwoord van Youfone gekomen dat ik 2 maand voor de beëindiging van het contract het contract mag laten beëindigen. Beetje bij beetje kom ik van mijn contract af waarom ik niet heb gevraagd. In de telefoongesprekken met Youfone werd mij ook duidelijk dat door de telefonistes ook moeite is gedaan om het contract per direct te eindigen. Er is door een telefoniste letterlijk gezegd dat dit van hoger hand is tegen gehouden.

Ik raad aan door de voorwaarden heen te lopen om te zien hoe de situatie is geregeld zoals u die schetst. Kan niemand een bepaling aanwijzen ? Daar komt ook nog eens bij dat de nieuwe provider middels zijn medewerker de toezegging van ontbinding moet nakomen. U kunt dit bewijzen als u op schrift heeft staan of in een opgenomen telefoongesprek dat een medewerker min of meer de situatie toegeeft. De ontbinding aan de zijde van de provider is rechtsgeldig en door u aanvaard. Op dat standpunt zou ik me zeker beroepen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw duidelijke antwoord.
Ik heb geen antwoord op schrift of opname van het telefoongesprek. Bij Youfone kunnen ze heel veel telefoon gesprekken terug halen maar het gesprek met daarin de toezegging niet.
Ik heb geprobeerd om duidelijk te maken richting Youfone dat door een medewerkster is aangeven dat bij vernietigen van de SIMkaart het contract ontbonden zou zijn. Hierop wordt niet ingegaan er wordt alleen gezegd dat dit schriftelijk had moeten gebeuren. In de voorwaarden staat dit ook vermeld, maar deze heb ik te laat gelezen en ben op de mondelinge toezegging afgegaan.
Inmiddels heb ik 4 optie van youfone voor het beëindigen van het contract, dit vind ik op zich bijzonder.
1. Sim kaart vernietigen,
2. contract afkopen +€ 25,-- administratie kosten
3. laatste twee maanden van het contract kunnen vervallen zonder kosten
4. het contract uitdienen.

Ik krijg een beetje het gevoel van willekeur en welke persoon je spreekt bij Youfone. Ik zal nogmaals contact opnemen met Youfone, mijn vraag aan u mag ik hiervoor delen van de tekst gebruiken die u in uw antwoord hebt geformuleerd?

Vriendelijke groet
Henry Koning


Als u het contract op afstand bent aangegaan, dat kan telefonisch of digitaal, dan zegt de wet dat een bepaling die vereist dat u schriftelijk moet opzeggen of ontbinden, onredelijk bezwarend is. Om die reden kunt u de bepaling vernietigen in een brief of e-mail. Dan geldt gewoon hetgeen de medewerker heeft gezegd en waar werkgever aansprakelijk voor is te houden als dat fout zou zijn .Of de provider ermee akkoord gaat en welke andere stappen hij zal nemen en dat kan vervelend zijn, weet ik niet, maar uw standpunt zou u kunnen handhaven. De enige kwestie die echt speelt is het missen van bewijs.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag