Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Zakelijk


Van 2012 t/m 2014 was ik startende ondernemer met een eigen fotobedrijf. Ik had een boekhouder die over deze jaren startersaftrek had opgeven bij de aanslag IB belasting (wat ook precies klopt voor 3 jaar).

Eind 2014 heb ik dit bedrijf uitgeschreven bij de Kvk en heb in 2015 en 2016 opleidingen gevolgd.

In 2017 opnieuw een bedrijf gestart met het onderdeel fotografie en de toevoeging van de opleidingen.
Met een andere boekhouder kennis gemaakt en verteld dat ik een fotobedrijf heb gehad en dus de professionele apparatuur nu weer voor dit bedrijf ga gebruiken. Hij wilde precies een opzet hebben voor de dagwaarde van de apparatuur en computer ed. We hebben het zeker over mijn ondernemerschap en het vorige (foto)bedrijf gehad in het kennismakingsgesprek. Ik vertelde hem dat ik nu zelf de kwartaal OB wilde doen, om de kosten voor het boekhouden laag te houden. En daar heeft hij mee ingestemd.

Nu heeft hij in 2017 de aanslag IB gedaan en (terecht) geen startersaftrek opgegeven. In 2018 blijkt dat wel te zijn gedaan (helaas heb ik dat toen niet opgemerkt) en de belastingdienst gaat dit in mindering brengen. Nu beweert de boekhouder dat hij niet wist dat ik al eerder een bedrijf had en zegt dat dat niet in het gesprek naar voren is gekomen. Absoluut niet waar, maar het is zijn woord tegen het mijne.

Nu vraag ik me af, hoe sterk sta ik met het gegeven dat in 2017 (als startende ondernemer volgens de boekhouder) de boekhouder GEEN startersaftrek heeft opgevoerd maar dat dan ineens wel in 2018 doet. Ik bedoel te zeggen, wist hij in 2017 nog wel dat ik een bedrijf had gehad en is dat in 2018 per ongeluk opgevoerd. Dat kan gebeuren, maar beweer dan nu niet ineens dat het niet bekend was. Kan ik de boekhouder voorstellen om een deel van deze kosten ook voor zijn rekening te nemen? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, want het voelt oneerlijk om te beweren dat hij ‘het niet wist’.

De belastingdienst zal u verantwoordelijk stellen voor de fout van de boekhouder, u moet deze aansprakelijk stellen wegens wanprestatie echter het verhaal is dan ook dat u moet omzien naar een andere boekhouder en dat u in werkelijkheid geen schade lijdt omdat u te veel heeft ontvangen , dit behoudens de rente die u moet betalen en andere kosten als gevolg van de fout.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank u wel voor uw antwoord. Het heeft mij opgeleverd dat ik een mail naar de boekhouder kon sturen, waarin hij in elk geval toe heeft gegeven dat hij een fout gemaakt heeft. Daar ben ik al blij mee en vertrouw erop dat deze situatie naar tevredenheid wordt opgelost. Nogmaals dank!!



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag