Vraag

Ik woon samen met één huisgenoot in een appartement (koopwoning). We hebben beiden een eigen slaapkamer, en alle voorzieningen zoals woonkamer, keuken, toilet, badkamer en fietsenberging worden door ons tweeën gedeeld. Ik treed op als verhuurder van een van de kamers in het appartement, en de huur wordt dus aan mij betaald. Nu zijn er een paar zaken waar ik tegenaan loop als verhuurder m.b.t. huurverhoging, en voorschot servicekosten die wij samen delen (bijv. gas, water, elektriciteit, internet, gemeentelijke belastingen).

1. De kale huurprijs van de kamer €225 en bijhorende servicekosten zijn €115, wat dus neerkomt op een totaal van €340 p/maand. De kale huurprijs is overigens ver onder de maximale huurprijs van mijn woning (volgens de puntentelling van de huurprijscheck voor sociale huurwoningen, onzelfstandige woonruimte), welke rond de €500 ligt. Ik zou daarom graag volgend jaar de huurprijs met de maximale toegestane huurverhoging willen verhogen, omdat het huidige bedrag niet toereikend genoeg blijkt te zijn om bijv. eventuele gebreken aan het huis te (laten) repareren. Wat zijn de wettelijke regels voor een huurverhoging voor een hospitakamer in een niet commerciële sociale huurwoning (dus een eigen woning)? Moet een huurverhoging in het contract staan, of mag ik deze voorleggen en vragen zolang ik het binnen het juiste termijn doe en volgens de regels doe?

---------------------

2. Bepaalde servicekosten zijn eind vorig jaar (2019) verhoogd, zoals gas, water en elektriciteit. En ergens eind september/begin oktober 2020 krijg ik van de providers te horen wat het nieuwe maandbedrag wordt (mits die verandert), en of we iets moeten terugbetalen of juist een teveel betaald bedrag terug ontvangen.

Een probleem is wel dat mijn huisgenoot in 1 september 2018 ingetrokken is, dus in principe heb ik voor/op 1 september 2020 een verrekening van de kosten moeten laten zien. Echter is deze dus nog niet actueel omdat de nieuwe maandbedrag pas een maand later bekend wordt gemaakt. Kan ik alsnog het geld dit jaar, met een maand vertraging, terugvorderen of moet ik het volgend jaar pas met terugwerkende kracht vragen? (in de periode 2018-2019 waren er geen veranderingen in de bedragen).

Het gaat er dus om dat eind 2019 de kosten van €95 naar €106 zijn gegaan, en volgens de zelfcheck gaat het maandbedrag weer nog meer omhoog vanaf oktober 2020. Verder is de kans dus ook groot dat we een bedrag moeten terugbetalen aan de serviceprovider, omdat er teveel verbruikt is.


Excuses voor de lange vragen, en alvast bedankt voor jullie hulp! Als het nog onduidelijk is, laat het gerust weten en ik zal mijn best doen om het nader uit te leggen. :)

Deel deze vraag

1 Reactie

Het probleem is nu dat de kamer die verhuurd wordt in de sociale sector valt wegens de huurprijs en dus die regels moet volgen ,ook de regels voor huurverhoging onzelfstandige ruimten, zie
https://www.huurcommissie.nl/fileadmin/afbeeldingen/Downloads/Afbeeldingen/Beslisboom_onzelfstandige_woonruimte.pdf

Bedankt voor uw stem!

Beoordeel:
* * * * *

Niet het antwoord dat u zocht?

Kies een onderwerp:
Relevante zoekterm:

Welkom terug. Om te reageren of om contact op te nemen dient u eerst in te loggen. Klik op onderstaande knop log in om in te loggen.

Log in
Sluit scherm