Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ruim 2 maanden geleden een auto gekocht bij een landelijk opererend Occasion Center met 6 maanden garantie. Na de proefrit al opmerking gemaakt over zwaar geluid bij 30 km/u. Bij aflevering was hier niets aan gedaan. Na dag 1 bleek de auto al fors olie te lekken, hiervoor is de auto een week in de garage geweest en is het kleppendeksel vervangen. Dezelfde avond constateerde ik nog olielekkage, dus de andere dag auto weer naar de garage en bleek men een pakking vergeten was, die vervangen had moeten worden. Een aantal weken later hield de auto ineens in tijdens het accelereren, wat zich regelmatig herhaalde. Auto eerst naar de lokale vestiging gebracht, die het euvel na een halve dag gerepareerd dachten te hebben. Echter na 2 km deed het probleem zich weer voor, terug naar garage waar geconstateerd werd dat verder onderzoek nodig was door de garage die de auto geleverd had. Uiteindelijk bleek dat de turbo vervangen diende te worden. De auto weer een week in de garage (in tussentijd wel leenauto gehad). Tevens was door de lokale vestiging geconstateerd dat de achterbanden verkeerd afgesleten waren, wat het zware geluid veroorzaakte. Nagevraagd of de achterbanden ook gelijk vervangen zijn, bleek dat dit nog moest gebeuren, dus auto nog een dag langer in de garage. Weer een aantal weken later tijdens optrekken stotterde de auto in de 2e versnelling en na doorschakelen gingen de storingslampjes van de Traction Control branden. Weer contact opgenomen met garage, auto 3 dagen in de garage, bobine vervangen en probleem zou opgelost zijn. 2 dagen later deed hetzelfde probleem zich weer 2 x voor. Auto naar garage gebracht en gezegd dat ik er geen vertrouwen meer in heb. Inmiddels heeft de garage voor ca 6000 euro aan de auto "gerepareerd". .De verkoper wil de auto terugnemen als ik een andere auto uit hun voorraad "koop", verschil tussen aanschafprijs van de huidige auto en vraagprijs van de "nieuwe" auto bijbetalen. Ze hebben geen 1 op 1 vergelijkbare auto tegen dezelfde prijs in voorraad, dus moet minimaal 2000 euro bijbetalen. Heb ik na alle ellende geen recht om de aanschafprijs terug te krijgen, zodat we afscheid van elkaar kunnen nemen en ik vrij ben om elders een andere auto te kopen?

Er zijn behoorlijk wat gebreken als ik uw toelichting lees. De verkoper dient u een deugdelijke auto te leveren en heeft hij een mededelingsplicht t.a.v. feiten die hij kende of behoort te kennen. Aan de andere kant heeft u een onderzoeksplicht die ver kan gaan afhankelijk van bouwjaar, prijs en staat van de auto. De gebreken die u hier noemt zijn dien ernstig van aard dat de verkoper deze zal moeten herstellen, ook in het geval u geen garantie zou hebben. Het bijbetalen van het verschil in prijs is daarom dan ook niet aan de orde. Ik raad u aan de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen tot herstel, bij gebreke waarvan u of de koop zult ontbinden of herstel op zijn kosten zult laten verrichten. Komt u er samen (nog) niet uit en ontstaat er een juridisch geschil, dan kunnen wij u bijstaan in deze zaak. Neemt u desgewenst contact met mij op voor overleg. Klikt u op de direct-contact knop naast dit antwoord onder mijn naam.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag