Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,

Ik heb geld overgemaakt aan een bruidshuis, omdat mijn voornemen was daar een jurk te kopen, maar ik heb daar nog geen jurk nog gekocht of bestelt.
Door omstandigheden wil ik mijn geld terug, alleen wil het bruidshuis mij mijn geld niet terugbetalen.
Staan zij in hun recht? Zo nee, welke stappen kan ik ondernemen?

Met vriendelijke groet,

Het antwoord op uw vraag hangt af van de voorwaarden en omstandigheden waaronder de betaling is gedaan. Kunt u daar wat meer over vertellen?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dit is wat zij stuurden:

"het is zo dat je bij ons een trouwjurk hebt besteld met speciale service, namelijk dat je de jurk binnen bepaalde tijd mag ruilen voor elk gewenst model.
Echter had jij begrepen dat je als je nog geen definitief antwoord had gegeven of het de jurk wordt die je hier hebt gereserveerd of eventueel een ander model naar keuze je dan geen verplichtingen zou hebben tav het koop contract.
Het feit dat je de jurk nog kon ruilen is een extra service en geen reden om van de overeenkomst af te zien.
Je hebt ook een handtekening gezet voor koop met omruil garantie en een aanbetaling gedaan.
Wil je ons aub laten weten of je nog je bestelde jurk wilt ruilen voor een ander model of dat we van jouw eerste keuze/reservering moeten uitgaan."


Dit is wat wij hebben gestuurd als reactie:

"Zoals ook uit de "kopie-bon" blijkt is er helemaal geen sprake geweest van aankoop van een bepaalde trouwjurk en ook niet van een bepaalde reservering daarvan.
De reden daarvan is toen genoemd en heb ik in mijn mail van 23 september 2020 herhaald.
Het feit dat ik geen trouwjurk heb gekocht wordt bevestigd door het feit dat ik geen 50% (de helft) heb betaald van een gekochte trouwjurk, waarbij de vraag is welk jurk dat dan is/was, maar dat ik op verzoek van J*, een aanbetaling/voorschot heb betaald van 650,- euro voor een trouwjurk welke voornemens was via of bij jullie te kopen. Door omstandigheden gaat dat nu dus niet door.
In tegenstelling tot wat jij in je mail van 26 september 2020 stelt is het dus niet zo "dat ik bij jullie een hebt besteld". Ik heb dus ook geen jurk gereserveerd, wat dat dan ook mag betekenen. Van "verplichtingen t.a.v. het koopcontract" is dan ook geen sprake.

De "omruilgarantie" had alleen betrekking op het feit dat als ik ergens anders een geschikte trouwjurk zou vinden, ik dat aan jullie zou doorgeven zodat jullie die jurk dan voor mij zouden bestellen zodat ik die jurk dan toch bij jullie kocht en de 650,- euro aanbetaling ook kon worden verrekend.
Van ruilen met een "gekochte jurk" was geen sprake, ook niet van een "reservering"."

Hopelijk kun je hier wat mee?
In ieder geval bedankt voor je tijd!



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag