Vraag

Ik huur een kleine studentenkamer (13m2) via een makelaar. Ik heb na lang aandringen een specificatie gekregen voor de servicekosten (75 euro per maand). Hier staan de volgende dingen in gemeld: beheer en administratiekosten, water, gas/elektra, afschrijving keukenapparatuur, stoffering, installaties, glasverzekering, afvalstofheffing, watersysteemheffing, zuiveringsheffing..

Buiten dat ik denk dat een aantal van deze kosten niet mogen is het ook nog eens het geval dat de verhuurder mij nooit de bijlagen van mijn contract heeft gestuurd waarin deze kosten vastgesteld staan. Hier is helaas alleen in persoon kort na aangaan van huurovereenkomst naar gevraagd. Deze heb ik nooit gekregen en dus nooit ondertekend (inmiddels woon ik er al meer dan 14 maanden). Ook beschikt het huis over 3 energie meters voor 5 verschillende kamers. Echter worden wel alle kosten bij elkaar opgeteld en dan verdeeld, in plaats van dat alleen de meter die over mijn kamer gaat word gebruikt.

Ik had in juni de eerste keer gevraagd voor de specificatie en die is pas eind augustus mijn kant op gestuurd, na 9 emails vanaf mijn kant.

De verhuurder wilt tevens geen verdere uitleg geven over de kostenspecificatie, na meermaals aandringen hierop. De reactie die ik kreeg was letterlijk "Mocht je het niet eens zijn met het servicekosten overzicht en onze werkwijze, zou ik als ik jou was de huur gewoon opzeggen."

Graag zou ik willen weten welke stappen ik nu zou kunnen zetten om hier verder mee te gaan, ik wil namelijk liever niet accepteren dat ik zo word afgepoeierd.

Deel deze vraag

1 Reactie

Geachte heer, mevrouw,

Beheer en administratie kosten zijn kosten die voor rekening komen van de verhuurder. Welke servicekosten in rekening mogen worden gebracht is afhankelijk van hetgeen is afgesproken en in de huurovereenkomst en/of de bijlagen daarvan staat.

Als u daarvan niet kunt kennisneming adviseer ik u om een evenredig deel in mindering te brengen op de huurprijs en dit pas te betalen als de verhuurder volledig opening van zaken geeft.

U geniet huurbescherming dus een eenzijdige opzegging door de verhuurder kan niet eenvoudig mogelijk. Dat kan alleen als u huurachterstand ( dat geldt niet als u terecht een deel van de huur inhoudt omdat de verhuurder niet zijn verplichtingen nakomt) heeft of als u een "slecht" huurder bent.

Ook het in rekening brengen van energie kan niet op deze wijze. Indien u geen meter heeft kan aan u in rekening worden gebracht de kosten gerelateerd aan de oppervlakte van het door u gehuurde.

Het is aan u om aan de verhuurder te vragen en/of te vorderen dat hij aan zijn verplichtingen voldoet en zich als een goed verhuurder gedraagt. In dat geval dient u naar mijn mening rekening te houden met een (lange) procedure nu de verhuurder zich kennelijk strijdbaar opstelt en wellicht denkt "voor jou 10 anderen".

Heeft u nog vragen? Stelt u ze gerust,

Met vriendelijke groet,

Bedankt voor uw stem!

Beoordeel:
* * * * *

Niet het antwoord dat u zocht?

Kies een onderwerp:
Relevante zoekterm:

Welkom terug. Om te reageren of om contact op te nemen dient u eerst in te loggen. Klik op onderstaande knop log in om in te loggen.

Log in
Sluit scherm