Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geboden diensten worden niet geleverd, wat kan ik doen?

Beste lezer,

Graag uw advies inzake een betalingsconflict met thuisstudie aanbieder NTI vanwege voortijdige beeindiging van de opleiding.
Ik ben formeel op 2-11-2020 ingeschreven voor de studie en heb de opleiding schriftelijk beeindigd op 15-12-2020. De gekozen studieduur was 18 maanden.
Op 2-11-2020 heb ik telefonisch contact gehad met NTI over de thuisstudie 'MBO Verzorgende IG' alvorens mij in te schrijven, daarbij expliciet gevraagd of de opleiding per direct van start kon gaan. De dame aan de telefoon vertelde mij dat dit mogelijk was en dat de praktijkdagen ook op normale wijze ingepland worden voor deze opleiding (ook ondanks COVID-19). Ook zou ik dezelfde week nog het complete lespakket ontvangen na ondertekenen van de onderwijsovereenkomst. Na dit telefoontje heb ik mij direct laten inschrijven, diploma's toegestuurd en alle stukken ondertekend.
Tot mijn verbazing en teleurstelling heb ik tot op de dag van 8-12-2020 enkel en alleen nog maar de algemene vakken Nederlands en Rekenen ontvangen. Ik heb hierover telefonisch contact gehad op 10 en 20 november en 3 december waarbij mij steeds werd beloofd dat de volgende inhoudelijke modules zullen volgen. Helaas is dit in praktijk niet het geval.
intussen al wel 2 x een maandelijkse termijn afgeschreven op 6-11-2020 en op 3-12-2020. De volgende afschrijving moet uiterlijk 15-1-2020 binnen zijn.
Als reden van het later versturen van de inhoudelijke vakken, geeft NTI aan dat de lesmaterialen worden herschreven. Iets wat in mijn ogen planbaar en duidelijk is op het moment dat iemand zich inschrijft voor een opleiding. Als zoiets wordt bepaald door de overheid, komt dit niet ad-hoc uit de lucht vallen. NTI had dit bij het eerste contact of in ieder geval na de inschrijving moet vermelden aan mij als consument. Maar alle vormen van communicatie hierover bleven uit en ik werd aan het lijntje gehouden met het antwoord “dit volgt binnenkort”. Tot heden, 14-1-2020, is er nog steeds geen compleet lespakket ontvangen. Studeren in eigen tempo (hun motto) is daardoor immers niet mogelijk.
Op 8-12-2020 heb ik een officiële klacht ingediend ivm het uitblijven studiematerialen en zodoende nog niets inhoudelijks kunnen doen. Omdat ik al aanvoelde dat dit een vervelende situatie zou worden zonder antwoorden, heb ik op 15-12-2020 schriftelijk verzocht mijn opleiding te beeindigen.
De reactie hierop van NTI kwam op 28-12-2020, antwoord; u kunt uw studie kosteloos verlengen met 18 maanden, dus er is geen enkel probleem ?!. Hier ga ik niet mee akkoord, er is namelijk een reden waarom is gekozen voor de verkorte opleidingsduur vanuit mijn kant.
De financiële afhandeling is nu een strijd; NTI claimt dat ik vanaf datum opzegging nog eens 6 maandelijkse termijnen dien te betalen bovenop de 2 betalingen die ik al heb voldaan. Zij verwijzen daarbij naar de algemene voorwaarden bij inschrijving, waarin vermeld staat dat bij een dergelijke studieduur en voortijdige beëindiging 6 maanden verschuldigd is.
Mijn standpunt is dat dit niet in redelijk is bij een studie van 18 maanden, waarbij ik nog niets inhoudelijks heb kunnen doen en bovendien hooguit 1,5 maand ingeschreven heb gestaan. Daarbij zijn er ook nog eens geen inhoudelijke studiematerialen verstrekt, geheel ter verantwoordelijkheid van NTI en niet bij mij als consument/afnemer.
Ik kan mij goed voorstellen dat er naar redelijkheid een bedrag verschuldigd is gezien gemaakte planning en tijdsinvestering van een organisatie. Daarom heb ik NTI voorgesteld om de huidige 3 termijnen van november, december en januari te laten voor wat het is (reeds betaald). Maar verder geen kosten meer door te belasten aan mij.
NTI is het daar niet mee eens, ik heb mijn bezwaar bij hen indediend n.a.v. hun uitspraak van 28-12-2020 op mijn klacht. NTI doet op 12-1-2020 een tegenvoorstel van het niet langer doorbelasten van de examenkosten op de 6 maanden die zij aanhouden in de voorwaarden. Dit betekent een bedrag van 300 euro in mindering op mijn "voortijdige opzegboete". Nog steeds betekent dat 6 x 150 euro die ik dan wel volgens NTI verschuldigd ben bovenop de 2 maandtermijnen van 175 euro die ik al heb voldaan.
Het zorgt in mijn ogen voor een hele hoge drempel mbt beeindigen van een thuisstudie voor de student, welke volgens mij ook wettelijk gezien niet is toegestaan.
Gezien de nalatigheid vanuit NTI om mij tijdig te informeren dat de opleiding nog niet van start kon gaan, wil ik dat deze ellende hier stopt en ik geen nadelige financiele consequenties voorgeschoteld krijg. NTI kan zijn geboden diensten niet leveren, maar daar lijkt niemand zich over te buigen.
Het mag duidelijk zijn als NTI dit bij aanvang had vermeld, ik mij nooit had ingeschreven voor deze opleiding. Of als NTI mij hier ten minste binnen de 14 dagen bedenktijd van had verwittigd.
Graag uw hulp hoe ik dit z.s.m. kan afwikkelen met deze organisatie.

Vriendelijke groet,

de vraagsteller

Lang verhaal maar wat u had moeten doen, en nog steeds kan, is de cursusaanbieder in gebreke stellen mrt hun verplichtingen en tevens maar direct in verzuim ( wanprestatie ) op een datum in het verleden. Daarbij moet richtinggevend zijn of de cursusaanbieder zich kan beroepen op vertraging wegens het argument dat zij noemen, dat moet in voorwaarden staan vermeld. Op zichzelf zouden dit soort voorwaarden vernietigbaar zijn,
Vervolgens komt aan de orde of u dan ook de cursus had mogen stoppen op die datum . U begrijpt dat zonder meer stoppen niet direct kan, de cursusaanbieder moet in gebreke blijven leidende tot wanprestatie.
Dan aan de orde komt de hoogte van de schade: die kunt u tegenspreken door te stellen dat niet gebruikt studiemateriaal en eventueel versnaperingen bij samenkomsten niet worden gebruikt. Ik heb veel ervaring met studieaanbieders: misschien kan ik u verder helpen zodat u per saldo nog minder hoeft te betalen .

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag