Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Beste,
Ik ben hier geen expert in, maar laat ik u toch proberen te helpen.
Bij een motie van wantrouwen gaat het om een officiƫle openbaring dat er geen vertrouwen meer is, en dat aftreden is gewenst.
Het bestuur moet zich natuurlijk aan de statuten houden, maar volgens art. 2:8 lid 2 BW. zijn de reglementen van het statuut niet heilig: 'Een tussen hen krachtens wet, gewoonte, statuten, reglementen of besluit geldende regel is niet van toepassing voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn'.
Met andere woorden, er moet worden voldaan aan sociaal aanvaardbare normen: algemeen geaccepteerd gedrag. Dat gaat in sommige gevallen dus voor de reglementen. Basisbeginselen zijn dan ook dat het hele proces democratisch verloopt.
Om terug te komen bij uw casus: er is dus geen reglement voor een motie van wantrouwen, maar naar billijkheid, redelijkheid en democratisch principe zou dit wel moeten kunnen.
Het is, lijkt mij, het beste om deze motie ook voor te leggen in de ALV, en de leden er een beslissing over te laten maken. In art. 2:37 lid 6 BW staat: 'Een bestuurslid kan, ook al is hij voor een bepaalde tijd benoemd, ten allen tijde door het orgaan dat hem heeft benoemd, worden ontslagen of geschorst. Een veroordeling tot herstel van de arbeidsovereenkomst tussen de vereniging en de bestuurder kan door de rechter niet worden uitgesproken'.
Tot slot zit er nog wel een verschil in een motie om iemand uit het bestuur te krijgen, en een ontzegging van lidmaatschap. Maar ik denk niet dat u hierop doelt.
Verder is er ook nog een blog over deze zaken:http://verenigingsrecht.blogspot.com/p/verenigingsrecht.html
Hier kunt u wellicht meer informatie vinden.
Ik hoop u toch een beetje geholpen te hebben.
Met vriendelijke groet.