Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo,

Ik voel me aan alle kanten belazerd door mijn internetprovider en hoop via deze weg te weten te komen in hoeverre ik in mijn recht sta, en wat voor stappen ik het beste kan ondernemen. De laatste 6 weken heb ik geen internet gehad. De provider heeft tot 3 keer toe een monteur langs laten komen. De eerste verving buiten en binnen een kastje, de tweede deed een signaalmeting en de derde verving de modem. Nog steeds geen internet, dus net is de vierde monteur langs geweest die wederom niks heeft kunnen doen. Nu hebben we een afspraak voor de 14e, wat betekent dat we nog minimaal 1,5 week zonder internet zitten.
Nu is het zo dat ik freelancer ben en volledig voor mijn inkomen afhankelijk ben van het internet. Ik heb de laatste 6 weken veel kosten gemaakt bij mijn mobiele provider om toch gebruik te kunnen maken van het internet voor mijn werk (5 euro per 1500 Mb). Kan ik deze kosten in rekening brengen aan mijn provider? Wat voor rechten heb ik uberhaupt als consument in deze? Dan tot slot: ik kwam er vandaag achter dat ik al jaren teveel betaal voor mijn internet+tv abonnement. Het blijkt dat ik een verouderd abonnement heb, waardoor ik meer betaal voor langzamer internet dan wanneer ik nu een nieuw abonnement zou afsluiten. Is dit normaal? Kan een bedrijf dit maken? Kan ik niet met terugwerkende kracht het teveel betaalde bedrag terugvorderen? Ik hoop dat u mij met deze vragen kunt helpen. Alvast hartelijk dank voor uw antwoord.

U moet uw klacht eerst schriftelijk kenbaar maken aan de provider en eisen dat hij binnen een redelijke termijn het probleem oplost.
Als de provider binnen de gestelde termijn de klacht naar uw tevredenheid niet oplost, dan is hij in verzuim en kunt u het abonnement opzeggen en tevens een verzoek de geleden schade te vergoeden.
Op de volgende site zijn voorbeeldbrieven beschikbaar voor het geval de provider een ondeugdelijke dienst levert.
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/voorbeeldbrieven/
- Ondeugdelijk dienst provider verzoek tot herstel of vervanging
- Ondeugdelijke dienst provider ontbinding overeenkomst

Als u al jaren een verouderd abonnement hebt, dan is dit abonnement wellicht iedere keer stilzwijgende verlengd. Sinds de inwerkingtreding van de Wet van Dam (2011) is stilzwijgende verlenging bij consumentencontracten alleen rechtsgeldig als het contract wordt omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd (dus zonder einddatum).
Als consument kun je een contract voor onbepaalde tijd te allen tijde opzeggen, zonder dat daarvoor een opzegvergoeding hoeft te worden betaald, maar wel rekeninghoudend met een opzegtermijn van maximaal 1 maand.
Let wel: Dit geldt niet als u iedere keer na afloop van uw abonnement expliciet akkoord bent gegaan met een nieuw abonnement voor weer een bepaalde periode.
Maar in dat geval had u zelf ook de regie in handen om te kiezen voor een ander abonnement dat wellicht goedkoper was en sneller internet bood.

Mocht er dus sprake zijn van stilzwijgende verlenging, dan bent u vrij om uw abonnement nu op te zeggen, rekening houdend met een opzegtermijn van maximaal 1 maand en vervolgens een beter abonnement af te sluiten.
U heeft echter geen rechtsgrond om met terugwerkende kracht het prijsverschil tussen uw huidige abonnement en een evntueel ander/beter abonnement terug te vorderen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag