Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik werk sinds vorig jaar mei bij een thuiszorg organisatie. ik ben met de voorwaarde 28 uur en na een half jaar een vast contract veranderd van baan. dit heb ik ook zwart op wit staan.
echter is in oktober mijn half jaar contract niet vast geworden, maar verlengd met een jaar, met de mededeling dat ze na een half jaar mijn functioneren niet konden beoordelen. verder heb ik er helemaal niets over gehoord, zelfs geen gesprek met de manager gehad. Ondertussen lopen sinds september mijn uren in de min heel erg op. ik ben in de planning hooguit 12 uurtjes per week meegenomen, daarnaast sta ik wel over gepland voor ziekte en kantoortaken. ik geef ook sindsdien aan dat ik meer moet en wil werken, terwijl bij andere collega's er wel overuren worden gemaakt. er kwam op een andere locatie wat uren vrij vanwege ziekte in januari. hier heb ik op gereageerd, zelfs met voorstel om geheel over te gaan, maar dat mocht niet baten, omdat ik met mijn functie niet op de huidige locatie niet geheel gemist kon worden. ook toen op dezelfde locatie een collega met dezelfde functie vertrok, konden ze mij niet gebruiken. afgelopen februari moest ik dan op gesprek komen bij mijn manager en werd per direct over geplaatst naar een andere locatie (waar ik hiervoor over schreef) waar ze ook te kort komen. in dit gesprek begonnen ze ook over mijn functioneren, dit zou niet goed zijn. maar op dat moment konden ze me niet precies vertellen wat er dan niet goed was en dat collega's dit hadden gezegd. van dit gesprek is een verslag, wat ik moest ondertekenen. het heeft een maand geduurd voor ik het verslag mocht ontvangen. ik heb het verslag niet ondertekend omdat er een aantal dingen in stonden waar ik mij niet in kon vinden. ik heb dit benoemd en retour gestuurd naar de manager. het heeft daarna bijna 2 weken geduurd voor ik reactie kreeg met punten waaraan ik moet werken en wat er volgens haar niet klopt. dit was afgelopen week.

volgens het cao (VVT) ligt de verantwoordelijkheid van de uren bij de werkgever. bij het afsluiten van een (groot) contract van 28 uur of meer moet de werkgever binnen de organisatie kijken of dit wel mogelijk is.

inmiddels ben ik er wel een beetje klaar mee en weer aan het solliciteren gegaan.

mijn vraag is nu hoe ik dit kan oplossen. dit minuren lopen inmiddels tegen de 125 aan. dit ga ik dus bijna niet meer weg werken. en ook op de huidige locatie kom ik bijna niet aan mijn uren, ik blijf maar mailen (zodat ik het zwart op wit heb) dat ik meer uren moet draaien.
als ik elders wordt aangenomen moet er dus wel iets met die 125 uren gebeuren die ik te weinig heb gewerkt, deze zijn wel uitbetaald.

hebben jullie voor mij de oplossing?

Indien er zwart op wit staat dat u een contract voor 28 uur heeft dan moet u ook voor 28 uur uitbetaald krijgen. Dit geldt ook indien de werkgever te weinig werk heeft. De werkgever heeft de verplichting om werk ter beschikking te stellen. De verantwoordelijkheid voor de min uren ligt dus bij de werkgever en niet bij u. Deze uren zijn dus voor rekening van de werkgever, aangezien u heeft laten blijken dat u wel wilde werken.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag