Hulp bij ontslag en reorganisatie vragen
Vraagsteller
Mijn werkgever heeft voor mij ontslag aangevraagt bij het UWV ivm reorgansiatie. De vorige reorganisatie is afgesloten op 30 juni 2013. Binnen welke termijn mag een bedrijf opnieuw reorganiseren met dezelfde redenen?Jurist
Als een werkgever binnen 3 maanden meer dan 20 mensen gaat ontslaan dan moet er een zogenaamde melding van collectief ontslag bij het UWV gedaan worden. Deze drie maanden termijn is ruim verstreken. Ik adviseer u wel om verweer te voeren in de UWV procedure. Mocht u daar hulp bij nodig hebben dan kunt u contact opnemen.Vraagsteller
Bij de vorige reorganisatie zijn er 62 mensen ontslagen op basis van bedrijfseconomische redenen. Deze mensen zijn allemaal per 1 juli 2013 uit dienst getreden. Nu heb ik gehoord dat er niet opnieuw gereorganiseerd mag worden, als het wederom om bedrijfseconomische redenen is, maar ik kan hier niets over vinden. Ik vind het namelijk er snel dat er opnieuw gereorganiseerd gaat worden en er nu weer 30 mensen ontslagen worden.Jurist
De wet geeft voor zover ik weet geen beperking ten aanzien van een nieuwe reorganisatie om dezelfde redenen (behalve dan de termijn die ik hierboven al heb genoemd). Ik kan mij wel voorstellen dat hierover (een tweede reorganisatie) afspraken zijn gemaakt tussen vakbonden en de organisatie. Als dat zo is, dan zou hierover iets moeten staan in het sociaal plan van de vorige organisatie (mits aanwezig). Het ontslaan medewerkers moet altijd een laatste redmiddel zijn en je mag niet meer mensen ontslaan dan strikt noodzakelijk. Daarom kan het helaas soms voorkomen dat er vrij kort achter elkaar aan twee reorganisaties zijn.Neem de volgende stap
Blijf niet rondlopen met vragen over je situatie. Stel je vraag en krijg persoonlijk antwoord van een ervaren jurist.
Privacy is gewaarborgd.
