Juridische Hulp bij Autoproblemen | Rechtswinkel
Vraagsteller
OP 22-5 Jl ben ik met stukken naast de snelweg komen staan. Mijn auto is tijdens het rijden afgeslagen en gaf de melding dat er een motorstoring was. Ik ben die ochtend door een goede bekende afgesleept en naar het werk gebracht. Onderstaand beschrijf ik in een soort van tijdlijn wat er vanaf dat moment is gebeurt en besproken: 24-05: · Auto versleept naar merkdealer alwaar deze ook in onderhoud is. 26-05: · Bericht ontvangen van dealer dat de distributie ketting kapot is, let op deze auto heeft een distributieketting en geen riem!; · Herstel van het probleem betekend volgens Nefkens dat de motor gedemonteerd moet worden en dat is een tijdrovende zaak, uitleg van de garagist leert dat dit zo is omdat de ketting eigenlijk nooit vervangen hoeft te worden; · Enkel voor het vervangen van de riem heeft men 10 uur nodig en incl. materiaal komt dat neer op +/- €1200,00. Daarbij gaat men er vanuit dat er geen gevolg schade is want indien dat zo is zal de reparatie nog duurder uitvallen; · Tijdens het telefonisch contact heb ik gevraagd naar wat de mogelijkheden zijn ivm garantie / coulance vanuit Peugeot, eerste antwoord was dat er 20% van de kosten onder coulance zullen vallen. Ik heb aangegeven dit volstrekt belachelijk te vinden en verzocht om daar met Peugeot Nederland over te contacten, de dealer heeft uitgesproken dit te doen; 27-05: · De motor is gedemonteerd en ketting is vervangen. Bericht komt dat men met een camera in de motor heeft gekeken en dat de inwendige schade mee lijkt te vallen, definitieve uitslag kan men pas geven nadat de motor gestart is; 28-05: · De motor is weer gemonteerd en opgestart, geluid van de motor is niet goed en men verwacht dus ook meer schade inwendig. De coulance regeling is nogmaals besproken en dealer geeft aan dat ze een begroting op gaan stellen als men duidelijk heeft wat de oorzaak van het geluid is en deze met Peugeot Nederland zal bespreken. 03-06: · Oorzaak is bekend, de tuimelaars zijn gebroken. Blijkbaar is dit het relatief goed nieuws want daardoor zijn de kleppen gespaard gebleven…; · De begroting is gemaakt en met Peugeot Nederland besproken. Kosten voor herstel totaal €2880,00. Peugeot en dealer willen hier samen €1280,00 van betalen dus voor mij zou dit beteken dat er €1600,00 voor mijn rekening komt. · Ik heb aangegeven dit niet acceptabel te vinden en verzocht nogmaals te overleggen. De reden waarom ik het onacceptabel vind is dat er overal geschreven wordt dat een distributie ketting een autoleven lang mee moet gaan. · 2e gesprek met Dealer na overleg intern geeft geen verandering bovenstaande is het voorstel en meer gaat het zo niet worden; · Ik heb aangegeven dat ik het een slechte zaak vind en dat ik het gevoel krijg dat Peugeot niet achter hun product staat. Gegevens van en over mijn auto: Merk: PEUGEOT Type: BIPPER Bouwjaar: 2011 (eerste toelating maart ‘11) Kilometerstand: +/-103000 Gekocht 2e helft van 2013 bij een autobedrijf in Langeveen. Dit is een garage die vooral bedrijfswagens verkoopt. De auto is altijd bij de Peugeot dealer onderhouden, dit was voor mij ook een voorwaarden om zo’n auto bij een niet merkdealer te kopen. Laatste onderhoud heeft volgens opgave plaats gevonden bij 90.000 KM door De merkdealer. Bij aanvang heb ik daar aangegeven dat er een geluid in de motor zit wat ik niet kan plaatsen, na het onderhoud was het bericht dat dit een normaal geluid is voor een 1.3 HDI motor… Achteraf twijfel ik aan de conclusie toen. Wat is mijn verzoek / vraag: Aangezien ik het niet eens ben met de rekening van €1600,00 die ik moet betalen wil ik graag weten wat mijn rechten en plichten zijn. Ik heb via Autoweek te lezen gekregen dat een distributieketting echt een autoleven mee moet gaan en dat er, ook al is de garantietermijn van de auto vervallen, toch garantie op dit soort zaken blijft zitten. Blijkbaar is er in het wetboek duidelijk beschreven waar men aan moet voldoen. Het volgende werd hier in een Forum beschreven: “Artikel 17 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek stelt dat een gekocht produkt die eigenschappen moet bezitten, die je redelijkerwijs ervan kunt verwachten. Bij de aanschaf van een auto mag je verwachten dat indien je kiest voor een motor met een distributieketting, die ketting ongeveer een autoleven meegaat. Anders dan bij een distributieriem zal het onderhoudsboekje vermoedelijk niets zeggen over inspectie of onderhoud van de distributieketting. Dus: een ketting zal toch wel zo'n drie ton moeten meegaan. Zo niet, dan is er sprake van een fabricagefout. Voor fabricagefouten draait een koper niet op. Peugeot zal ongetwijfeld verhalen gaan ophangen als ' de garantieperiode is voorbij' of ' dat kan gebeuren'. Juridisch gesproken doodgewoon onzin (tenzij de auto zakelijk is gekocht EN de kleine lettertjes garanties voor latere fouten uitsluiten. Ervan uitgaande dat de auto normaal is gebruikt en gezien het feit dat onderhoud altijd bij de dealer heeft plaatsgevonden, lijkt het redelijk indien Peugeot minimaal twee/derde van de totale kosten draagt. Bij de te verwachten weigering: aangetekende brief, Bovag/ANWB/Consumentenbond inschakelen. Bij aanhoudende weigering: dreigen met proces (=goedkoper dan het kostenpakket). Vergeet vooral niet te vermelden de affaire VAG/PON: van kettingproblemen bij Audi's/Volkswagens wist men niets, daarna ' dat kan gebeuren' , daarna vergoeding door PON. Autoweek heeft hier uitgebreid over bericht.” Aangezien zo’n forum vaak natuurlijk niet door professionals gevuld wordt wil ik graag weten wat er echt verwacht mag worden van de dealer of de importeur. Maar natuurlijk ook wat de vervolg stappen moeten zijn om tot een beter voorstel te komen. Afspraak is nu dat de auto eind deze week klaar is en dat ik tegen betaling van €1600,00 deze op kan gaan halen. Of het verstandig is om te betalen weet ik ook niet echt, wellicht maakt dit het lastiger om als nog iets terug te vorderen. Probleem is wel dat ik de auto nodig heb (ook voor mijn werk) en anders de kosten nog wel eens hoger op kunnen lopen voor mij.Jurist
U / Autoweek geeft al aan wat u kunt doen, nl. de garage confronteren met de wet, de fabricagefout etc. Desnoods betaalt u met de vermelding 'onder protest' om uw rechten veilig te stellen. Laat hen dat op de factuur noteren met naam en handtekening.Neem de volgende stap
Blijf niet rondlopen met vragen over je situatie. Stel je vraag en krijg persoonlijk antwoord van een ervaren jurist.
Privacy is gewaarborgd.
