Rechten bij zwangerschapsverlof: Gratis advies!


Vraagsteller

Goedendag , Voor mij betreft het volgende ik heb 1 jaar in de ziektewet gezeten en heb nu een nieuwe baan aangeboden gekregen waar ik per 1 februari kan beginnen mijn situatie is als volgt ik krijg een 0- uren contract voor onbepaalde tijd met een gemiddeld aantal werk uren van 16 uur per week en ben nu op dit moment 21 weken zwanger mijn werkgever is hiervan op de hoogte en vind he geen probleem gelukkig ongeveer 20 april moet ik met zwangersschapsverlof heb ik hier dan ook recht op na zo kort gewerkt te hebben ? mijn werkgever vind het geen probleem e zou hem ook willen aavragen voor me als ik er recht op heb Hoor graag van u

Jurist

Uw dienstverband is gesloten voor onbepaalde tijd en kan niet vanwege uw zwangerschap worden opgezegd. Deze ontslagbescherming is wettelijk geregeld. Tijdens uw zwangerschap heeft u aanspraak op doorbetaling van het overeengekomen salaris. Bij een oproepcontract wordt dat salaris berekend op basis van de gemiddelde urenomvang van de voorgaande 3 maanden, tenzij die periode door de aard van de bedrijfsvoering (bijvoorbeeld bij seizoensarbeid) aantoonbaar niet representatief was. Tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof heeft u resp. uw werkgever ter vervanging van uw salaris aanspraak op een ZW-uitkering voor 100 procent. Deze dient door uw werkgever te worden aangevraagd. Samen met uw werkgever kunt u kiezen of u deze uitkering rechtstreeks via UWV ontvangt dan wel via uw werkgever laat uitbetalen.

Vraagsteller

maar omdat ik daar pas 1 februari ga werken enveerst 1 jaar in de zoekte wet heb gezeten heb ik dan toch nog geen 3 maanden gewerkt ... hoor graag

Jurist

Dat was me niet meteen uit uw vraag duidelijk. In dat geval zult u moeten kunnen bewijzen dat een gemiddelde van 16 uren per week is toegezegd.

Neem de volgende stap

Blijf niet rondlopen met vragen over je situatie. Stel je vraag en krijg persoonlijk antwoord van een ervaren jurist.
Privacy is gewaarborgd.