Erfdienstbaarheid: Uw rechten en plichten
Vraagsteller
Wij wonen op een hoekhuis en de naast gelegen woning heeft via ons achtertuin een recht van voetpad om op minst bezwaarlijke wijze van en naar de openbare weg te gaan. (erfdienstbaarheid) De naast gelegen woning heeft heeft aan de voorkant van de openbare weg een eigen voordeur. Wij zien regelmatig onbekende mensen op ons erf die op bezoek gaan bij de buren achterom. De buren relatie is niet echt goed te noemen. De vraag is of iedereen die op bezoek komt bij de buren (vrienden,familie etc) gebruik mag maken van deze erfdienstbaarheid.Jurist
In de eerste plaats is bepalend hoe de erfdienstbaarheid omschreven is in de akte waarbij deze is gevestigd.. Veelal staat daar met zoveel woorden vermeld, dat ook bezoekers van het heersend erf gebruik van de erfdienstbaarheid mogen maken. Indien dat het geval is, dan hebben de bezoekers van uw buren zondermeer het recht om via uw achtertuin te lopen. Mocht bij de vestiging niets bepaald zijn over bezoekers dan houdt het op de minst bezwarende wijze uitoefenen naar mijn menig in, dat bezoekers via de voordeur het pand betreden. Hierbij moet echter wel de kanttekening gemaakt worden, dat indien niets geregeld is bij de vestiging van de erfdienstbaarheid, een en ander bepaald wordt door het plaatselijk gebruik, tevens geldt dat de inhoud van een erfdienstbaarheid wordt bepaald door de wijze van uitoefening gedurende geruime tijd. Mogelijk kan de buurman hier een beroep op doen.Vraagsteller
Dank voor je heldere antwoord. De erfdienstbaarheid is als volgt omschreven: …de erfdienstbaarheid van voetpad om op de thans bestaande wijze te komen van en te gaan naar de openbare weg. Wij hebben de woning nu een jaar. In dat jaar is de erfdienstbaarheid alleen gebruikt om wekelijks afvalbakken naar de openbare weg te brengen. Daarnaast loopt het buurjongentje ca. 1x per week over ons erf omdat hij zijn voordeur niet open kan krijgen. De laatste tijd neemt het gebruik door het buurjongetje echter toe. Er lopen vriendjes mee (soms ook zonder het buurjongetje), de oppas loopt mee. Ook omdat de buren geen deurbel hebben. Wij vertellen het buurjongetje dat dat niet de bedoeling is. Ook hebben wij dit aangegeven aan de buurvrouw. Zij is echter van mening dat dat wel mag en dat zij dat al heel lang zo doen. Wij zijn van plan om een slot op de poort te doen. Dat is ook op verzoek van de buren. Vroeger was er namelijk ook een poort met slot. Maar daarbij willen wij slechts 1 sleutel afgeven die niet gekopieerd kan worden. Ik heb nog de volgende vragen. 1. Mogen bezoekers van de buren van de erfdienstbaarheid gebruik maken? 2. Mogen wij slechts 1 sleutel afgeven die niet gekopieerd kan worden? (er woont een gezin met 4 personen) 3. Mogen zij in de toekomst intensiever gebruik maken van de erfdienstbaarheid, bijvoorbeeld met fietsen aan de hand? 4. Wat is nu wijsheid te doen gezien bovenstaande situatie?Jurist
De eerste vraag is niet te beantwoorden zonder nader onderzoek. Het gaat om het gebruik over een langere periode, dus meerdere jaren en ook het plaatselijk gebruik is bepalend, hier ben ik niet mee bekend. Zie mijn eerste antwoord. U dient te zorgen voor ongehinderd en onbelemmerd gebruik, u mag dus een slot plaatsen maar moet een sleutel afgeven. Of dat 1 sleutel mag zijn of dat het er meerdere moeten zijn valt eveneens niet te zeggen zonder een nader onderzoek in de jurispudentie een dergelijk onderzoek valt echter buiten de gratis dienstverlening via Rechtswinkel.nl. Het antwoord op de derde vraag hangt af van het plaatselijk gebruik (zie hiervoor). Ik adviseer u om gewoon met de buren om de tafel te gaan zitten en duidelijke afspraken te maken.Neem de volgende stap
Blijf niet rondlopen met vragen over je situatie. Stel je vraag en krijg persoonlijk antwoord van een ervaren jurist.
Privacy is gewaarborgd.
